Muzeum kutilství Polná

Kutilství hrálo v Československu před rokem 1989 významnou roli. Spousta dnes běžných výrobků byla pro většinu lidí nedostupná a touha po nich vedla pravděpodobně k tomu, že si je kutilové amatérsky vyráběli. Materiál se sháněl těžko, mnoho věcí nemohl obyčejný občan vůbec koupit. Poněkud volnější systém evidence v tehdejších podnicích však umožňoval získat neoficiálně všechny potřebné materiály i součástky. Kutilové také prokazovali neobyčejnou nápaditost v tom, jak použít věci určené k jinému účelu tak, aby výrobek fungoval.

Zejména v 70. a 80. létech 20. století platilo okřídlené rčení o zlatých českých ručičkách. Českoslovenští kutilové vytvořili snad vše, na co si vzpomenete. Zdá se, že není obor, ve kterém nenajdeme kutilský výrobek. Mezi masově amatérsky vyráběné přístroje patřily například sekačky na trávu, cirkulárky, nabíječky autobaterií, elektrické svářečky, rychlovařiče na vodu atd. Vznikaly také zahradní traktůrky, a někdy i naprosté unikáty jako amatérské osobní automobily nebo brýle proti migréně.

0023_bryle_proti_migrene

Brýle proti migréně, Josef Valenta, 1987. Osobně jsem vyzkoušel. Hlava mě rozbolela jako hrom a pak jsem zvracel.

Tuto zajímavou dobu mapuje Muzeum kutilství Polná, které již vlastní přes 200 exponátů a sbírku stále rozšiřuje. Všechny exponáty mají svůj evidenční list s popisem historie vzniku, rokem výroby a jménem autora. Až dnes tak někteří kutilové získali zadostiučinění za skvělé nápady, technická řešení a zručnost umístěním svého výrobku v muzeu. Zájem o další exponáty je trvalý. Každý může přispět do historie kutilství a věnovat svůj výtvor.

Kutilství ještě čeká na své historiky, kteří tento fenomén zmapují, prozkoumají a vyhodnotí jeho přínos pro společnost.

Tohle muzeum nesmí minout snad žádné “Husákovo dítě”. Nostalgie tu je všudypřítomna. Muzeum najdete vě městě Polná, které se nachází 14 km severovýchodně od Jihlavy.

Nákladní přívěs. Rok: 1982. Předchozí majitel vozil přívěs za Škodou 105. Kdo tuto kombinaci ze zadu dohonil, na první pohled nepoznal, že se jedná o auto s přívěsem - předjíždějící řidiči tak byli vždy vyděšeni, když zjistili, o jak dlouhou škodovku se jedná. Technická zajímavost: po odemčení krytu hrdla nádrže se objeví dvě páčky, které slouží k otevírání přední a zadní kapoty. Přívěs má platnou TK a je v provozu.

Nákladní přívěs. Rok: 1982. Předchozí majitel vozil přívěs za Škodou 105. Kdo tuto kombinaci ze zadu dohonil, na první pohled nepoznal, že se jedná o auto s přívěsem – předjíždějící řidiči tak byli vždy vyděšeni, když zjistili, o jak dlouhou škodovku se jedná. Technická zajímavost: po odemčení krytu hrdla nádrže se objeví dvě páčky, které slouží k otevírání přední a zadní kapoty. Přívěs má platnou TK a je v provozu.

zdroj a kontakt: Muzeum Kutilství Polná

Komentáře